DMS360 Original

Kenali Kulit Wajah Anda Sebelum Membeli Skincare

Setiap wanita mempunyai jenis kulit yang berbeza, terutamanya wanita asia seperti kita di Malaysia ini memerlukan sedikit kemahiran untuk mengetahui apakah jenis kulit anda sebelum anda membeli atau mencuba produk kecantikan wajah. Jenis kulit wajah Malaysia vs keadaan iklim dan pelbagai jenis skincare memerlukan anda untuk ambil tahu perkara ini sebelum wajah rosak akibat tersalah pilih skincare. Bukankah lebih baik jika kita dapat belajar cara untuk mengenali kulit wajah kita sendiri?

kenali jenis kulit sebelum beli skincare

Bagaimana cara mengetahui jenis kulit muka? Ada beberapa jenis-jenis kulit muka yang harus kita ketahui, entri kali ini saya kongsikan kepada anda bagaimana anda boleh kenal pasti jenis kulit wajah anda dengan mudah. Selepas ni, boleh lah anda jadi pengguna bijak dan memakai skincare yang sesuai dengan jenis kulit muka anda! Tiada lagilah isu tersalah beli skincare, atau tidak serasi lagi.

Apakah kepentingan skincare sehingga kita wajib gunakannya?

Nak tahu tak,  penjagaan kulit atau kegunaan skincare ni merupakan amalan penting jika kita nak kulit kita cantik dan bersih. Dengan pakai skincare secara konsisten, kulit anda akan menjadi lebih tegang, cantik dan sentiasa bersih daripada kotoran luaran dan kulit yang bermasalah akibat faktor usia, dan pemakanan.

Selain penjagaan kulit luaran, faktor kecantikan ni termasuk pemakanan, mengelakkan pendedahan matahari yang berlebihan dan penggunaan skincare yang sesuai.

Berikut merupakan jenis-jenis kulit yang perlu kita ketahui dan kenalpasti :

1. Kulit Normal
2. Kulit Berminyak
3. Kulit Kombinasi
4. Kulit Kering
5. Kulit Matang
6. Kulit Sensitif

Mengenal Jenis Kulit Wajah akan Membantu anda Merawat Wajah dengan Tepat

Kulit wajah normal

Beruntung bagi Anda pemilik jenis kulit wajah normal, kerena jenis kulit ini cenderung memiliki keseimbangan antara jumlah kandungan air dan kandungan minyak, sehingga tidak terlalu kering tapi juga tidak terlalu berminyak. Jenis kulit wajah seperti ini biasanya jarang memiliki masalah kulit, tidak terlalu sensitif, pori-pori pun hampir tak terlihat, serta terlihat bercahaya.

Perawatan jenis kulit wajah normal juga lebih mudah, cukup menggunakan perawatan kulit wajah khusus untuk kulit normal. Gunakan sabun pembersih wajah yang lembut dan jangan menggosok wajah terlalu kasar. Anda boleh membilas wajah dengan air hangat lalu dikeringkan. Jika Anda mendapati kulit jadi mengering atau menjadi berminyak, cuba pilih pembersih lain yang lebih organik dan tidak menggunakan perfume.

Kulit wajah kering

Jenis kulit wajah kering kurang memiliki kelembapan di lapisan kulit. Hal ini mengakibatkan retakan pada permukaan kulit, serta akan terasa kering ketika disentuh. Pemilik jenis kulit wajah kering biasanya memiliki pori-pori yang hampir tak terlihat, permukaan luar kulit terlihat kasar dan kusam, serta kulit kurang elastis. Kulit jenis ini juga lebih mudah memerah, gatal, bersisik, dan meradang. Kulit wajah kering biasanya disebabkan oleh faktor genetik, penuaan, perubahan hormon, cuaca dingin, sinar matahari, radiasi ultraviolet, mandi air panas terlalu lama, atau bahan yang terkandung dalam produk sabun, kosmetik, pembersih, hingga obat-obatan.

Perawatan jenis kulit wajah kering dapat meliputi:

Gunakan pembersih wajah yang lembut dan tidak mengandung alkohol atau wewangian.
Hindari mandi dan mencuci muka dengan air hangat terlalu lama.
Gunakan pelembap setiap selesai mencuci muka.
Pakailah sabun pembersih wajah dengan bahan yang melembapkan, seperti emolien atau colloidal oatmeal.

Kulit wajah berminyak

Jenis kulit wajah berminyak biasanya karena produksi sebum dari kelenjar sebaceous (kelenjar minyak) yang berlebih. Sebum merupakan zat minyak yang berasal dari lemak. Sedangkan kelenjar sebaceous adalah kelenjar yang terdapat di bawah permukaan kulit. Kendati sebum berfungsi membantu melindungi dan melembapkan kulit, namun kelebihan sebum akan menyebabkan kulit wajah menjadi berminyak, pori-pori tersumbat dan menimbulkan jerawat. Adapun faktor yang memengaruhi tingginya produksi sebum pada kulit seseorang adalah faktor genetik, perubahan hormon, atau pun stres. Jenis kulit wajah berminyak cenderung memiliki pori-pori yang besar, terlihat berkilau namun kusam, dan biasanya disertai komedo, jerawat, serta noda hitam.

Perawatan jenis kulit wajah berminyak bisa dengan cara:

Rajin mencuci muka setiap hari, setidaknya dua kali sehari. Hindari produk pembersih wajah dengan kandungan deterjen, dan gunakan sabun pencuci muka yang lembut yang mengandung gliserin.
Gunakan kertas minyak. Kendati tidak mencegah produksi sebum berlebih, namun kertas minyak ini dapat membantu mengurangkan kelebihan minyak di wajah.

Masker clay, Kosmetik jenis ini membantu menyerap minyak di kulit wajah dan mengubati banyak kondisi kulit. Anda juga dapat menggunakan masker clay atau tanah liat sebagai salah satu perawatan.
Masker madu, masker telur-lemon, masker lidah buaya, masker tomat, masker almond, serta minyak jojoba juga bisa menjadi perawatan untuk jenis kulit wajah berminyak.

Hindari makanan yang tidak sihat seperti makanan yang digoreng, makanan tinggi gula, dan makanan fastfood.
Saat kulit terlalu berminyak, kurangkan penggunaan make up, terutama foundation. Pilihlah produk berbasis air bukan berbasis minyak. Carilah produk berlabel noncomedogenicyang cenderung tidak menyumbat pori-pori.
Jika pembersih wajah umum saja tidak cukup mengurangi kulit berminyak, cubalah produk yang mengandung asam, seperti benzoil peroksida, asam salisilat, asam glikolat, atau asam beta-hidroksi.

Gunakan produk sunblock/foundation serta pelembap yang bebas minyak.

Jika produk yang dijual bebas di pasaran tidak cukup membantu merawat kulit berminyak, Anda disarankan untuk berkonsultasi ke doktor pakar kulit. Laser, chemical peel, dan krim yang dicampur dengan tretinoin, adapalene, atau tazarotene dapat membantu mengatasi kulit berminyak.

Kulit wajah sensitif

Jenis kulit wajah sensitif memiliki kepekaan yang rendah terhadap beberapa hal. Jenis kulit ini mudah sekali mengalami alergi atau iritasi, serta ruam sebagai reaksi terhadap faktor tertentu, seperti lingkungan, tanaman, makanan, dan bahkan produk kosmetik. Kulit wajah sensitif akan mudah mengalami kemerahan, gatal, kering, pengelupasan, serta terbakar ketika terjadi kontak dengan pemicunya.

Perawatan jenis kulit sensitif bisa dengan mengetahui pemicu yang menyebabkan reaksi alergi atau iritasi. Gunakan sabun wajah yang lembut dan bilaslah dengan air hangat. Dan hindari menggosok wajah. Usahakan untuk tidak menggunakan produk perawatan wajah yang mengandung alkohol, asam, dan wewangian. Cubalah untuk mengganti produk perawatan kulit Anda dengan produk yang mengandung lidah buaya, chamomile, teh hijau, polifenol, dan gandum.

Kulit wajah kombinasi

Jenis kulit wajah kombinasi adalah perpaduan antara kulit berminyak dan kering. Seseorang dengan jenis kulit kombinasi biasanya memiliki kulit berminyak yang terkonsentrasi di zona-T (dagu, hidung, dan dahi), sementara pipinya tetap kering. Jenis kulit wajah ini dapat dipengaruhi oleh faktor genetik dan masa puber, yakni ketika kelenjar minyak meningkatkan produksi sebum.

Terkadang berbagai produk perawatan kulit wajah dibutuhkan untuk merawat kulit jenis ini. Perlakuan terhadap bagian wajah pun sedikit berbeda, misalnya pembersih ringan dan pelembap mungkin diperlukan di pipi, sementara produk anti-jerawat dengan benzoyl peroxidemungkin diperlukan di zona-T.

Apa pun jenis kulit wajah Anda, tetap gunakan sunblock untuk perlindungan dari radiasi ultraviolet, dan hindari paparan sinar matahari langsung dengan mengenakan kacamata atau topi bertepi lebar. Hindari merokok dan jaga asupan cairan Anda setiap hari. Dan jangan lupa untuk rajin mencuci wajah Anda setiap hari dan menggunakan pelembap setelahnya, terlebih ketika akan tidur. Hindari pula tidur dengan wajah masih memakai make-up. Jika Anda memakai make-up, sesuaikan dengan jenis kulit Anda.

Jika Anda masih tidak yakin dengan jenis kulit wajah Anda atau cara terbaik untuk merawat kulit wajah Anda, berkonsultasilah dengan doktor specialist kulit yang boleh merekomendasikan perawatan kulit yang lebih tepat.

 

Bersama DMS360, kami mempunyai rangkain produk skincare yang khusus untuk jenis kulit wajah anda.

  1. DMS360 Rescue sesuai untuk semua jenis kulit namun rekomendasi kami kepada kulit jenis normal – kombinasi
  2. DMS ONE sesuai untuk kulit kering dan sensitif, ini kerana set ini mengandungi vitamin kulit yang lebih tinggi dan membantu melembapkan wajah anda sehingga 24 jam.
  3. Glowing Speed Galatica pula sesuai bagi wanita berkulit minyak – kombinasi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!